Wtorek, 28 czerwca 2022

Małe zmiany, duży wpływ - Narodowy Miesiąc Żywienia

22 maja 2022

Jest taki miesiąc narodowy na wszystko, ale my twierdzimy, że marzec to miesiąc dni - Dzień Patryka, Dzień Liczby Pi, Narodowy Dzień Szczeniąt, pierwszy dzień wiosny. Wszystkie te i inne wydarzenia sprawiają, że marzec jest jednym z naszych ulubionych okresów w roku, ale kochamy go również dlatego, że możemy świętować Narodowy Miesiąc Żywienia.

Ta tradycja edukacji żywieniowej, zapoczątkowana przez Akademię Żywienia i Dietetyki i organizowana co roku w marcu, przypomina nam o tym, jak ważne jest dokonywanie świadomych wyborów żywieniowych i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Tegoroczny temat brzmiał "Wystaw swój najlepszy widelec do przodu", przypominając nam, że "liczy się każdy kęs, a wprowadzanie drobnych zmian może z czasem przynieść wymierne korzyści". Aby uczcić wprowadzanie małych zmian w naszych nawykach żywieniowych (jeden widelec na raz), zorganizowaliśmy zajęcia kulinarne, seminaria żywieniowe, 28-dniowe wyzwanie i zdrowe potlucksy przez cały miesiąc i na terenie kampusów!

Dzięki dietetykom z UW Medical Center i Harborview Medical Center przez ostatnie cztery tygodnie uczyliśmy się, jak wyglądają zbilansowane i zdrowe śniadania, lunche, przekąski i kolacje. Stworzyliśmy też materiały do pobrania, dzięki którym wybór zdrowej żywności stał się łatwiejszy i przyjemniejszy. Niezależnie od tego, czy robiliśmy zdrowe tosty na śniadanie, przygotowywaliśmy domowe sosy do sałatek, piekliśmy zdrowe przekąski, czy używaliśmy mieszanek ziół i przypraw, by naturalnie wzbogacić smak naszych potraw, wprowadziliśmy do naszego stylu życia więcej zdrowych nawyków żywieniowych.

Ponad 800 osób wzięło udział w wyzwaniu "Put Your Best Fork Forward for 28 Days", które skupiało się na wprowadzaniu jednej małej zmiany tygodniowo przez cztery tygodnie. Z listy 20 małych zmian, stworzonej z pomocą dietetyczki Charlotte Furman z UWMC, najczęściej wybierane były: jedzenie większej ilości warzyw i owoców, zastąpienie słodkich napojów wodą, pakowanie lunchu, gotowanie obiadu w domu oraz powolne i przemyślane jedzenie. Do końca miesiąca te małe zmiany stały się nawykami dla wielu uczestników.

Wielu z Was podzieliło się historiami sukcesów w różnych dziedzinach i wyborach. Chcielibyśmy podzielić się tutaj kilkoma z nich.

Niektórzy powiedzieli, że praktykują bardziej świadome odżywianie:

Stanie się bardziej świadomym tego, co jem, jak przygotowuję jedzenie i bycie bardziej uważnym na to, co przeżywam podczas posiłków, poprawiło moją relację z jedzeniem.

Inni podjęli wysiłek, by pić więcej wody i powiedzieli, że nigdy nie czuli się lepiej:

Przestawienie się na wodę zamiast innych napojów pozwoliło mi zaoszczędzić pieniądze i teraz nie uważam innych napojów za niezbędne, by przetrwać dzień.

Picie większej ilości wody było dla mnie największą zmianą. Zawsze wiedziałam, że muszę pić więcej wody, ale było to dla mnie trudne. Odkąd rozpoczęłam program "Put Your Best Fork Forward", jest to mój największy cel i w ciągu 28 dni udaje mi się go realizować całkiem nieźle! Skurcze nóg i stóp w nocy zmniejszyły się, co przypisuję spożyciu wody. Gotowanie znów sprawia mi przyjemność!

Popularne okazało się włączanie większej ilości warzyw do pakowanych domowych obiadów.

Spożywanie większej ilości warzyw w ciągu dnia naprawdę pomogło mi zachować sytość bez przejadania się. Pakowanie lunchu pomogło mi też nie ulegać zachciankom i nie sięgać po coś niezdrowego na lunch (i zaoszczędziłam pieniądze!).

Do czasu rozpoczęcia tego wyzwania nie zastanawiałam się zbytnio nad ilością spożywanych przeze mnie warzyw. Zaczynając od codziennego jedzenia warzyw jako przekąski, zaczęłam jeść warzywa w ciągu dnia i staram się włączać je do wieczornych posiłków. Dobrze jest robić małe kroki w kierunku zdrowszej mnie!

Spróbowałam buraków w nowej odsłonie i z nielubianego warzywa stały się jednym z moich ulubionych!

Dla innych była to tylko wymówka, której potrzebowali, by wprowadzić zmiany:

Schudłam 12 kilogramów i mam nadzieję, że będę kontynuować swoją podróż. To był impuls, którego potrzebowałam, aby się zmotywować!

Zauważyłam, o ile lepiej się czułam, kiedy przygotowywałam własne posiłki w domu i miałam przygotowane wcześniej przekąski. Było to trudne i wymagało dużo więcej planowania, ale chcę to kontynuować.

Wielkie podziękowania należą się 60 wydziałom z całego UW, które zorganizowały zdrowe potlucksy (na zdjęciach powyżej i poniżej). Od Tacomy przez Spokane po Harborview Medical Center, ponad 350 wydziałów i pracowników uczciło Narodowy Miesiąc Żywienia, dzieląc się zdrowymi, pysznymi daniami z kolegami i koleżankami z pracy oraz robiąc nam zdjęcia. Wielu z nich mówiło, że tak dobrze się bawili, że teraz planują regularne comiesięczne potlucks w swoich kalendarzach.

Ten miesiąc minął tak szybko, ale planujemy kontynuować oferowanie działań związanych z odżywianiem przez cały rok, aby utrzymać motywację! Dobre odżywianie jest nie tylko możliwe, ale może być też świetną zabawą - pokazaliśmy to w marcu. Pracujcie dalej!